MINDEN PÉNZÜGYI SZOLGÁLTATÁSOM INGYENES

 

Lakáskölcsön vagy támogatás igénylés előtt néhány fontos tunivalóra szeretném felhívni a figyelmet.

 

OKMÁNYOK

 

Az ügyletben résztvevők személyazonosító okmányait ellenőrizzük le, ne legyen köztük lejárt, vagy sérült, ami miatt azonosításra nem alkalmas. Milyen okmányok kellenek?

  • személyi igazolvány
  • lakcímkártya
  • adókártya (ha elveszett, elfogadható a NAV által kiállított igazolás is)

Ezek már az adásvételi szerződés megkötésekor is kellenek. Személyi igazolvány helyett elfogadható más, állami szerv által kiállított fényképes igazolvány is, pl. útlevél. Ha támogatást is igénylünk (kamattámogatás, vagy vissza nem térítendő összeg, pl. falusi CSOK), szükség lesz a meglévő gyermekek alábbi iratára is (a fent felsoroltakon kívül):

  • születési anyakönyvi kivonat

Vállalt gyermek esetén fogják kérni ezt is:

  • házassági anyakönyvi kivonat

Minden támogatási forma esetén ellenőrizzük le, hogy az ügyletben résztvevők lakcíme (vagy a tartózkodási hely címe) egyezik-e egymással. Nem fontos, hogy mindenkinek ugyanaz legyen a lakóhelye, de valamelyik megnevezésnél szerepelnie kell ugyanannak a címnek.

Falusi CSOK esetén az új szabályozás szerint elegendő nyilatkozni, de legjobb, ha van 90 napnál nem régebbi

  • erkölcsi bizonyítvány

 

MUNKAVISZONY, JÖVEDELEM

 

Ha nem csak támogatást (pl. falusi CSOK), hanem hitelt is igényelünk, igazolnunk kell a jövedelmünket. Akkor is kell, ha ugyanahhoz a bankhoz érkezik a havi járandósságunk, amelyiknél a hitelt akarjuk intézni (kivéve, ha nem támogatott, hanem piaci kamatozású hitelt igénylünk). Munkaviszony esetén: a bank honlapjáról letölthető a munkáltatói igazolás (de szívesen átküldöm emailben, vagy odaadom személyesen). Ki kell nyomtatni, a munkáltatónak pedig ki kell töltenie. Szerepel benne pl. az is, hogy az igénylő mikortól dolgozik ott (legalább 6 hónap szükséges) és nincs-e felmondás alatt. A megjelölt helyen a munkavállalónak is alá kell írni. Ha másik bankhoz érkezik a jövedelmünk, akkor ezen felül az utolsó három lezárt hónapról bankszámlakivonatot is csatolni kell, amelynek minden oldalát alá kell írnunk. Más esetekben NAV igazolások, illetve egyéb kifizetőhelyi igazolás szükséges, melyek beszerzésében szívesen segítek.

 

TB JOGVISZONY

 

Minden támogatási formához fogja kérni a bank a társadalombiztosítási jogviszony igazolását. Ezt ki lehet kérni elektronikusan ügyfélkapun keresztül, vagy személyesen is. Arra számítsunk, hogy 4-5 munkanap, amíg kipostázzák, illetve, ha ügyfékapura jön, azt nem szükséges kinyomtatni, hanem elektronikusan kell továbbküldeni az ügyintézőnek. A kiállítástól számított 30 napig érvényes. Lényeges, hogy a banki ügyintézés megkezdésekor érvényesnek kell lennie.

 

AZ ELADÓ FELELŐSSÉGE

 

Az ingatlan jogi státuszának megfelelésén túl (pl. nincs végrehajtás alatt) van több olyan dolog, amit az eladónak kell biztosítani. Már az ingatlan meghirdetésekor rendelkeznie kell érvényes energetikai tanúsítvánnyal. 2024. január 1-jét követően csak az új típusú, max. 5 évig érvényes tanúsítványok használhatók.

Minden hitel és/vagy csok ügylet esetén ki fog menni az értékbecslő (van néhány kivétel, de ezek száma elenyésző). Az ügylet típusától függően az értékbecslő az alábbiakat (is) fogja nézni:

  • házszám vagy lakásszám - a beazonosíthatóság miatt. Ahol nincs kint lakásszám a lépcsőházban az ajtón, oda fel kell egyet helyezni.
  • nettó / fűtött alapterület - pl. ahol nincsenek felszerelve a radiátorok, értelemszerűen az a helyiség nem fűtött. 
  • víz vételezési lehetőség
  • főzési lehetőség
  • fürdési lehetőség
  • stb.

A lista nem teljes, és mint írtam, más-más ügyletek más-más adatokat igényelnek. Ha ezekkel kapcsolatban felmerül bármilyen kérdés, szívesen átnázem, hogy mire figyeljünk oda. Irjon, vagy hívjon bizalommal!

 

HITELÜGYINTÉZŐ - SZEMÉLYES TANÁCSADÓ

 

Ha még nem tudja, hogy a hitelt/támogatást melyik banknál szeretné igényelni, vagy ha már el is döntötte, mindenképp javaslom, hogy személyes tanácsadón keresztül intézze az igénylést. Miért? Mert a személyes tanácsadó

  • nincs kötve a banki nyitva tartási időhöz, jó esetben hétvégén is, akár külön-külön is fogadja Önöket
  • bármikor lehet tőle tanácsot kérni, ha elfoglalt, biztosan visszahív
  • tudja, hogy pontosan milyen feltételek és dokumentumok megléte szükséges, és ezeket összeszedi és a banki átadásra előkészíti
  • az igénylő nyomtatványcsomagot hiánytalanul és pontosan tölti ki és beadja a banki kollégának
  • minden felmerülő kérdést sajátjaként kezel, mert átérzi az ügylet fontosságát
  • ha szükséges, meg tudja gyorsítani az engedélyezési folyamatot, kamatkedvezményt tud kérni, stb...
  • Önöknek nem kell bemenni a bankba, csak a hitel- vagy támogatási szerződés aláírásakor
  • Az engedélyezési eljárás során tartja a kapcsolatot a banki kollégával, így naprakész információkkal tud szolgálni
  • Később felmerülő kérdésekkel is lehet hozzá fordulni.

 

Ha úgy érzi, tudok Önnek segíteni, keressen bizalommal!